Tuesday, January 27, 2009

A very very hard day.........

Hari ni mmg hard!!! Cam ni ceritanya; tengahari ni mak n abah pegi undangan, pastu nenek aku pulak wat hal. Dah puas adik aku tanya nk buang air ke x, nk mandi ke x tp yg dijawabnya x. Pastu dia 'ter'buang air kecil dan air besar kat situ jugak. Rumah aku dah la papan-habis menitik air kencing dia ke bawah. Suruh mandi xnk-degil sgt. Disuruh bangun pun xnk.

Terpaksalah aku lap najis2 t'sebut. Mmg beban jaga org tua ni. Nenek pun agknya dah nk nyanyuk kot. Org kata kalo da tua jadi nyanyuk-masa muda dulu wat hal. (Agaknyalah) Mungkin ni dosa2 nenek yg dulu kot. Aku pon xleyh cakap pew. Yg paling aku marah, bengangkan sgt ialah adik-beradik bapak aku. Adik-beradik ada 6 org. Tp sorg je yg kene jaga mak diorg. Sudahla bapak aku ketinggalan sebab nenek lebihkan diorg. Cuba kalo nenek adil dulu, mesti bapak aku dapat kerja yg lebih baik skang. Bapak aku nk sara nenek pon senang. Dahla bapak aku miskin, diorg sikit pon xnk bagi bantuan. Jenguk tidak, duit sara pon x bagi. Apa nk jadi?!? Nenek aku da sekolahkan diorg, dah bela diorg- kenapa xnk tolong sara? Tolong jaga ke??

Kt rumah ni ada bape org je nk tolong jaga. Abah kene pegi keje tiap2 hari(nk cuti pon susah)-aku ngan adik kene pegi sekola(aku pon sibuk ngan hal2 kt sekola-ntah amende punya sekolah tuh)-abang aku blaja kt Cheras(sebulan sekali baru balik)-kakak aku dah kawin,da ada anak mestila tinggal ngan mertua(dia pon sibuk nk uruskan suami, baby ngan ayh mertua dia). Kesian mak aku-nk jaga cucu lagi ngan nenek yg dah uzur(kurang waras)-nk uruskan rumah n nk siapkan tempahan jahitan yg bertimbun kt umah tu.

Hey!!! what happened?? Dah xda org yg sayang kt mak(nenek) ke? Pak Usu tu-nenek paling sayang kt dia n dia paling kaya. Nape x boleh jenguk sekejap mak dia tuh? Susah sgt ke nk balik?setahun sekali belum tentu nk balik. Menyampah aku ngan dia. Suka sgt ngan bini dia tuh.

Cukuplah setakat ni ajew...Kang aku tulis bejela2 smpi besok bru abis baca. Tp pengajaran harini; Sayangilah ibu anda dan cubalah membalas jasanya yg telah membela kita dari baby-kalo korg rasa jaga baby tu menyusahkan, macam tula kita msa baby dlu (menyusahkan). Yg kedua, jgn wat jahat atau wat hal time masih muda- kang dah tua asyik nyusahkan org ajew. Kalo boleh, biarlah kita mati dalam keadaan waras dan sedar diri. Pengajaran ni bukan buat korg ajew tp seriously meninggalkan kesan yg mendalam pada diri aku. Wassalam.

No comments:

Post a Comment